Sunday 12 February 2012

~~*KeLeBiHaN SOLAT SuNaT*~~




❤ بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ ❤

KELEBIHAN SOLAT-SOLAT SUNAT.


SOLAT fardhu itu wajib dilaksanakan dalam apa keadaan sekali pun selagi kita waras berfikir. Disamping amalan wajib yang mesti dikerjakan, agama Islam menggalakkan umatnya untuk menambah kebajikan dengan melakukan amalan sunat yang lain seperti melakukan solat-solat sunat mengikut kemampuan masing-masing. Antara solat sunat yang disyariatkan adalah seperti solat tahajjud, solat Dhuha, solat sunat yang mengiringi solat fardhu (qabliah dan ba'diah), solat istisqa, solat istikharah dan solat sunat Tasbih.

Solat-solat ini jika dilakukan akan menambahkan pahala dan menampung kekurangan pada solat wajib yang kita lakukan sehari-hari. Ada kemungkinan amalan wajib yang kita lakukan tidak cukup sempurna seperti tidak kusyuk', bacaan tidak sempurna dan sebagainya. Maka kekurangan itu dapat diperbaiki melalui amalan sunat yang dilakukan.

Menurut Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda : "Perkara pertama yag dihitung ke atas seorang hamba pada hari Kiamat adalah solatnya. Jika ia baik, maka dia telah berjaya dan cemerlang da jika buruk, maka dia telah gagal dan rugi. Jika terdapat kekurangan pada amalan fardhunya, maka ALLAH 'AZZA WAJALLA berfirman : "Lihatlah jika hamba-Ku ada melakukan perkara sunat". Maka ia pun menyempurnakan apa yang kurang pada amalan fardhu. Demikianlah yang terjadi ke atas amalan-amalan lain".
(Hadith sahih Riwayat At-Tirmidzi dan Daud). 



Ingatlah...Setiap solat sunat yang dilakukan mempunyai kelebihan tersendiri dan kesemuanya disukai oleh Allah s.w.t. Sebagai hamba yang mempunyai banyak kelemahan, sudah pasti kita tidak dapat melakukan kesemuanya. Namun, cubalah sedaya upaya menambah pahala amalan wajib dengan membanyakkan amalan sunat. InsyaAllah, semoga hati kita tidak akan selalu berasa bimbang dengan hal-hal keduniaan dan segala urusan kita akan dijaga oleh Allah Yang Maha Esa. Mudah-mudahan kita digolongkan dalam kalangan orang mukmin yang diterima amalannya di sisi Allah s.w.t InsyaALLAH..

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers