Sunday 16 June 2013

~~* SYURGA-SYURGA ALLAH *~~

~~* SYURGA-SYURGA ALLAH *~~

1. SYURGA FIRDAUS

2. SYURGA ’ADN

3. SYURGA NAIM

4. SYURGA MA’WA

5. SYURGA DARUSSALAM

6. SYURGA DARUL MUQAMAH

7. SYURGA AL-MAQAMUL AMIN

8. SYURGA KHULDI


Keterangan:

1. SYURGA FIRDAUS: Syurga yang diciptakan dari emas merah dan diperuntukan bagi

orang yang khusyuk dalam solatnya, menjauhkan diri dari perbuataan sia-sia, aktif menunaikan zakat, menjaga kemaluannya, memelihara amanah, menepati janji, dan sentiasa memelihara solatnya.

2. SYURGA ‘ADN:  Syurga yang diciptakan dari intan putih dan diperuntukkan bagi orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Nahl:30-31), benar-benar beriman dan beramal soleh (Thaha:75-76), banyak berbuat baik (Fathir: 32-33), sabar, menginfaqkan hartanya dan membalas kejahatan dengan kebaikan (Ar-Ra’ad:22-23 )

3. SYURGA NAIM:  Syurga yang diciptakan dari perak putih dan diperuntukkan bagi orang-orang yang benar-benar bertakwa kepada ALLAH dan beramal soleh. Al Qalam: 34

4. SYURGA MA’WA:  Syurga yang diciptakan dari jamrud hijau dan diperuntukan bagi orang- orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Najm: 15), beramal soleh (As Sajdah: 19), serta takut kepada kebesaran ALLAH dan menahan hawa nafsu (An Naziat : 40-41)

5. SYURGA DARUSSALAM:  Syurga yang diciptakan dari yakut merah dan diperuntukkan bagi orang yang kuat imannya dan Islamnya, memperhatikan ayat-ayat ALLAH serta beramal soleh.

6. SYURGA DARUL MUQAMAH:  Syurga yang diciptakan dari permata putih dan diperuntukkan bagi orang yang bersyukur kepada ALLAH. Kata Darul Muaqaamah berarti suatu tempat tinggal dimana di dalamnya orang-orang tidak pernah merasa lelah dan tidak merasa lesu. Tempat ini diperuntukkan kepada orang-orang yang bersyukur sebagaimana yg disebutkan di dalam surat Faathir ayat 35.

7. SYURGA AL-MAQAMUL AMIN:  Syurga yang diciptakan dari permata putih. Kata Al-Maqamul Amin menurut Dr M Taquid-Din dan Dr M Khan berarti tempat yang akan diperuntukkan bagi orang-orang yang bertakwa.

8. SYURGA KHULDI:  Syurga yang diciptakan dari marjan merah dan kuning diperuntukkan bagi orang yang taat menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangannya (orang-orang yang bertakwa).

SUBHANALLAH...
Semoga kita dari kalangan hambaNYA yang terpilih untuk menghuni antara lapan syurga dari yang di atas...
Aamiin ya ALLAH.. YA ROBBAL Aalamiin...

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers