Sunday 18 December 2011

~~#~Bila ALLAHswt datangkan MuSiBaH~#~~


by RAHIDA GHAZALIi on Monday, December 19, 2011 at 9:29am
Menyuruh orang lain untuk bersabar dengan musibah adalah mudah, namun apabila ujian dan dugaan jatuh terpikul di bahu kita sendiri, hakikatnya ia sungguh payah untuk dilalui.Sebagai hamba ALLAHswt, kita sememangnya tidak dapat lari dari ujian dan dugaan yang terkadang meremuk-redamkan hati kita dengan rasa kekecewaan dan kesedihan yang berpanjangan. Sebagai manusia biasa kita berhak untuk merasa sedih dan kecewa. Lain orang lain cara menanganinya. Ada yang menzahirkan kekecewaan dengan airmata yang mencurah, ada yang melawan rasa gundah dengan keegoan dan ada juga yang menangis di dalam hati, meskipun bibirnya tersenyum lebar. Apapun kita, siapapun kita, kita sebenarnya hanya hamba yang tidak berhak untuk mempertikaikan segala  dugaan yang singgah menyapa perjalanan hidup kita. Berbaiksangkalah pada MAHA PENCIPTA, yakni ALLAHSWT.

Menangis dan sedih bukanlah beerti kita hilang harapan. Jauh sekali untuk menjadikan kita putus asa dengan rahmat Tuhan. Sesekali menangis, hati kita akan bangkit sedar bahawa kita hanyalah hambaNYA  yang lemah dan kerdil. Sesekali menangis, jiwa kita dididik untuk merasa  betapa indahnya rasa sabar, pasrah dan redha... percayalah..bukan ALLAHswt  tidak tahu hancur dan luluhnya hati kita menanggung kecewa dan sedih, tetapi DIA  mahu kita rapat padaNYA, lantaran hati-hati sebeginilah yang lebih lunak lembut untuk beribadat dan bermohon kepadaNYA. SubhanALLAH!

Setelah kita jatuh dan terluka, bangkitlah semula melangkah. Namun, jika kita jatuh tersungkur dan sukar untuk bangun, ingatlah kita masih ada sesuatu yang lebih mahal harganya yakni DOA maka banyakanlah berdoa... DOA itu senjata orang mukmin.Tanamkan..suburkanlah sebanyak-banyak  keyakinan dalam diri betapa perancangan dari ALLAHswt adalah yang terbaik untuk kita hambaNYA. Bila kita bersabar kita akan merasa 'sedikit sakit' namun bila kita bersyukur maka kita akan berlapang dada.. Anggaplah dugaan yang datang sebagai kifarah dan pembasuh untuk dosa-dosa kita yang sengaja atau tidak disengajakan. Andainya dugaan yang hadir tanpa kesilapan dari kita ingatlah ALLAswt sedang mengangkat darjat keSABARan dan keIMANan untuk kita. Sedikit musibah yang singgah dalam kehidupan kita adalah tanda kasih sayang ALLAHswt pada kita...percayalah sinar harapan tetap ada. KasihNYA sentiasa dekat, cuma kita yang selalu alpa dan lalai. Yakinlah dengan qada' dan qadarnya... Kasih sayang dan hidayah ALLAHswt hadir dalam pelbagai cara..  

Yakinlah, ALLAHswt tidak menciptakan sesuatu ujian atau bencana itu, hanya dengan sia-sia. Pasti terdapat hikmah di sebalik peristiwa yang menimpa.


No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers